Learn to surf!

Idag har vi gatt pa surfskola, det var en spannande upplevelse. Vi fick prova lite pa stranden forst innan vi begav oss ut i vagorna. For David var det ingen match, han klarade sig upp pa bradan och akte snyggt in pa vagen redan efter forsta forsoket. For mig var det val lite svarare, men jag klarade mig upp tillslut.

Tuffast var nog enda att ta sig ut i vattnet, det var riktiga motstrommar och hoga vagor som man inte kunde sta imot hur mycket man an ville.

Tyvarr blev det inga kort tagna idag, for vi hadde fatt informationen om att det skulle vara en fotograf dar som skulle ta bilder pa oss, som vi kunde kopa for 5 dollar. Vilket det var, men det var fel pa hans kamera sa tyvarr blev det inga bilder for oss vilket var riktigt trakigt.

Men det blir till att hyra en brada i morgon ocksa, da ska vi prova att fa ta nagra kort som ni kan fa se.
Hostelet som vi bor pa nu har helt okej, vi bor i dorm inget stort sadant utan 3 baddsdorm. I natt bodde vi med en tjej fran England, och vem vi ska dela natten med i natt har vi ingen aning om mer an att hon har en rosavaska, och ar blond och roker. haha.

Nu haller vi pa och tvattar, ska bli underbart med rena klader igen. Sen ska vi ga och handla lite kvallsmat, far se vad det blir for lyx idag :).

Airlie Beach - Australien

Bussresan gick over fortvantingarna, 9 timmar i buss svichade forbi med hjalp av nagra filmer.
Det var mycket stopp under vagen,  sa vi fick chans att stracka pa benen och kopa oss lite mat.

Tro det eller ej, men pa ett av dom har stoppen som bussen gjorde, traffade jag Klara.
En arbetskompis till mig ifran Vasteras heeelt sjukt!
Hon var ocksa pavag till Airlie fast med en annan buss, men vi traffades idag och hade en trevlig dag pa stranden tillsammans med henne och hennes kusin!

Vi traffade nagra svenska tjejer fran Eskilstuna pa bussen som vi delade kvallen med.
Tyvar var inte Airlie Beach nagot jatte stort att hanga i julgranen, sa vi aker vidare redan inatt.

Nasta stopp blir 1770 - Agnes Water, dar ska vi lara oss att surfa!
Det blir nog en utmaning men en valdig kul sadan. Det forsta hindret har jag redan kommit over. Jag kan ju inte halla for nasan nar jag kommer under vattnet, vilken surfare gor det?

Ingen, vad jag har satt. Efter lite ovning idag i poolen klarar jag det faktiskt! Det galler att inte fa huvudet sa langt bakat bara da ar det kort!

Det ar verkligen underbart att vara har borta, samtidigt som det ar lite skrammande att tiden gar sa otroligt fort.
Vi har snart varit borta halften, vilket betyder 50 dagar. Visst vi har hunnit med en del, USA, Fiji, Nya Zeeland och nu ar vi har.  Men jag onskar att tiden kunde stanna for ett tag sa vi inte missar nagot.
Det ar sa mycket man vill se, sa mycket man vill gora, tyvar hinner vi inte gora allt.
Vi njuter av det vi hinner att gora och tar hand om varandra massor!

Planerna? Ja, har far man verkligen lara sig att ta dagen som den kommer. Vi kan planera och planera men det blir aldrig riktigt som vi har tankt oss. Dem narmaste planerarna ar nattbuss i 10 timmar inatt till Agnes Water 1770 - surfing. Sen ar det mojligt att vi aker till Frazer Island, beroende pa vad vi kan fa for pris pa turen.
Om det blir lite over budget aker vi till Brisbane. Sen vidare till Surfers Paradise dar vi ska visa hur det ska se ut  pa vagorna. Vidare till Byron Bay dar det blir delfinkajaking for hela slanten.

Sen har det nog slut pa sol och bad for en stund och vi aker vidare for att tillbringa den sista veckan Sydney- Canberra - Melbourne och Philipp Island dar vi ska fa se pa 100- tals ibland 1000 -tals pingviner som kommer upp ur vattnet under solnedgangen.

Dar ser ni lite hur det ser ut for oss framover, men bli inte forvanade om ni laser nagot annat nasta inlagg!

Australien

En vecka i Australien avklarad. Vi har under den senaste veckan varit i Cairns, dar vi har solat & badat, akt pa Krokodilsafari, seglat och snorklat vid Barriarrevet.

Australienska tullen var ingen match den heller, dom glomde till och med scana vara vaskor. Det maste vara nagot magiskt med vara leenden!

Har ar det varmt riktigt varmt ca 35 C i skuggan och nar solen ligger pa sa hettar det rejalt. Vi har lyckats branna oss lite av solen trots 30 i solskyddsfaktor.

Vi bodde forsta natten pa ett hostel som heter Nomads Serpent, vilket inte var det basta.
Rummet vi fick var likt en fangelsecell och hadde en aircontion som droppade vatten.
Efter lite klagande fick vi byta till ett Kingsizerum, detta var betydligt mycket battre men vi ville anda inte spendera en vecka pa det hostelet.

Istallet hittade vi ett perfekt hostel for oss Globetrotters!
Ett jattemysigt hostel som lag nan minut fran havet och city. Dar tillbringade vi vara dagar i Cairns.

Krokodilsafarit var riktigt haftigt, vilka bjassar!
7 meter langa och vagde runt 800 kg, och vilka tander dar efter. Jag skulle inte vilja leka med dom djuren, det ar en sak som ar saker. Koalerna och Kangrurna daremot var riktigt sota.

Dagen efter krokodilsafarit var vi sugna pa lite mer djur, det slutade med snorkling vid stora barrierrevet.
- Det var det haftigaste jag nagonsin har gjort (Sara).
Forst var jag ganska lugn men det vande fort nar batpersonalen borjade beratta om hajarna och om andra stora djur pa nagra meter. Da var jag inte kaxig langre, men efter att David visat sig tuff och hoppat i med simmfotter och hela kittet, ville jag ju inte att han skulle bli hajmat sjalv sa jag foljde efter.
Val dari bara njot vi, nar vi fick se ett otroligt fint rev, sjostjarnor, skoldpaddor, revhajar och fiskar i alla dess farger. En otrolig upplevelse och riktigt lyckad dag pa var segelbatscruise.

Vi har kopt ett busspass som ska ta oss ner till Melbourne med de stopp som vi vill gora under vagen.
Idag tog vi greyhoundsbussen till Mission Beach, en liten strandstad med lugn atmosfar. Har stannar vi i tva natter innan vi aker vidare, troligen till Airlie Beach.

Kvallsdopp efter en loparrunda i solnedgangen Cairns!

krokodilsafari

GRR

HALOO!

Det finns ganska mycket dotid :)

Wallaby, minikanguru

Koala, min favorit -sara

Fler bilder fran segelturen kommer senare.

STORT GRATTIS GAMMELMORMOR PA DIN 90arsdag!!

Auckland!

Da var vi tillbaka i Auckland efter 11 dagar i en minibuss. I morgon aker vi vidare till varmen igen Cairns Australien, det ska bli underbart. Det har varit riktigt kallt har, regnat mycket och det kandes i bland som om vi skulle blasa bort. Trots det sa har vi haft det riktigt bra! Vi har bott pa en heldel campingar och spelat nagra omgangar yatzy i var lilla bil, och sett pa massor med natur. Vi har kort sagt varit pa pensionarsemester!
      Jag holl pa att blasa bort! Regnponcho blev ett segel!
Vi borjade med att aka uppat i landet till Nya Zeelands nordligaste punkt Cape Reinga. Dar man kunde se tva hav motas, Pacific Ocean och Tasmanian Sea. Vagorna brots imot varandra och du kunde se att de ena havet var blatt och de andra gront. Riktigt vart att aka upp den langa biten for att fa se.

Vi besokte Raglan, surfarnas stad! En mysig liten stad dar det med all sakerhet ar helt underbart pa sommaren.
Vi har nog ocksa besokt en av dom langsta strander vi har satt, ninty miles beach!

david vid vattenfall!

Dar efter akte vi till Taranaki for att fa se pa dom beromda stenfigurerna Three sisters och The Elephant.
Nar vi hade kort dit visade det sig att vi inte hadde nagon mojlighet att fa se turistattraktionen pga tidsvattnet.
Det var en snall farbror fran Nya Zeeland, som sa att vi kunde prova men akta oss for att inte bli fast dar ute nar vattnet borjade komma in. 10 minuter senare var den lilla strand som vi sag nar vi kom dit tackt med 1 meters hogt vatten. Tur vi valde att ga tillbaka i tid annars hade vi fatt sovit under bar himmel i blota klader.
Dagen efter tog vi oss iaf ut och fick nagra fotografier!

Nudlar kokande pa stormkok!  The Elephant!   forsta dagen med bussen!

Sen var det dax att besoka vulkanomraden, i hopp om att fa se lite geijsrar och kratrar.
Vi akte till Taupo och Rotorua dar vi fick besoka nagra vulkanomraden.
Vi passade ocksa pa att fa bada i en varmkalla, det var riktigt varmt!

Geijser!  kratrar!

svart sandstrand!     Huka Falls!

Har har ni lite bilder och en liten reseberattalse om var vistelse i Nya Zeeland!

Var radda om er dar hemma!

Nya Zeeland

Nu ar vi framme i Auckland, Nya Zeeland. Resan gick bra och vi markte inte alls av den stranga tullen, vi log hela vagen och det gick hem.

Nya Zeeland paminner otroligt mycket om Sverige, det kandes lite som om vi kom hem nar vi landade. Fordelen ar val att det ar var har medans ni har host hemma. Men det ar kallt, ni kan vanta er bilder med jackor nasta gang ca 15 C till 20 C brrr.

Eftersom vi inte hade planerat sa mycket i det har landet, bestamde vi oss for att hyra en husbil.
David ska kora pa vanster sida med en husbil, ah hall i hatten dar hemma :). Jag tror det kommer ga helt fint om inte ska det iaf bli valdigt kul att fa campa.

Nej det ar inget skamt, bilarna ser faktiskt ut sa har.  Fina va?
Ni far se kort pa varan senare, vi ska hamta upp den om nagra timmar, forst ska vi gora stan.
I gar nar vi gick en kvallspromenad insag vi att det finns massor med shopping. Tyvar haller inte budgetten till massor shopping men kanske lite. Vi kanske maste prova att hitta lite varmare klader, bikini fungerar inte riktigt har nu.

Har kommer det en bild pa hur bussen ser ut invandigt, man faller ner bordet och gor en sang pa natten.
Det har kommer bli jattemysigt tror vi. Vi ser framimot att fa sta och koka nudlar i bagageluckan.

Vi har kopt en lonley planet guide som ska hjalpa oss att upptacka Nya Zeeland.
Idag kommer vi att borja med att aka uppat till Kai Kohe. En by med urbefolkning som ska vara oerhort vacker.
Vi ska aven besoka en del nationalparker och varma kallor med gejsrar och vulkaner. Kanske aven simma med delfiner?

Det ar alltid lika kul att komma in och se hur manga det ar som laser om oss. Skriv garna kommentarer det uppskattas, sa vi vet att det ar bra med er ocksa.

Eftersom vi nu ska campa blir det kanske svart att upptadera bloggen. Om ni ar talmodiga lovar vi att lagga upp bilder till er sa fort vi kan. Vi ar tillbaka i Auckland den 17 oktober.

Vi lovar att kora forsiktigt!

Blandade bilder!

Har kommer det lite bilder till er dar hemma som vi lovat!

Sara gillar numera sushi! Hon har dessutom nastan lart sig att ata med pinnar.
         Varan parla i USA!   Starbucks Coffe i Chinatown, San Francisco, forsta dagen.Varldens gladaste fange? Alctatraz   Sara rattar till skorna pa hollywood Blv   Madde, Du skulle ha vart har! Vi tankte pa dig nar vi sag detta.   Santa monica pier   Live action pa Universal StudiosUniversal studios, Fran Fast and the furios   Inspelningsplasts for filmen War of the worlds, samt Zombie, krashat flygplan (Spielberg)   Fire effects Universal studios   Varmt valkommnande   Pa stranden i Manskenet   BULA!  Motorcykeln i Bourne identity  20 fijidollar for tva BU!

Underbar utsikt!    Michael Jacksons sista bostad!  Man kan inte vara annat an lycklig!

Till dig Linus!

Fiji

Jag dricker BU, det ser ut som en kokosnot men ar absolut inte lika gott.

Bula!

Nej inte en san man far pa huvudet efter att man har slagit sig utan hej pa Fiji!

Fiji vilket paradis, 26 C i vattnet och stralande sol varje dag.  Vi har varit och bott pa Robinson Crusoe Island bland lokalbefolkningen. Sa mycket underbara manniskor har vi aldrig traffat. Dom bjuder verkligen pa sig sjalva till 100 %.  Vi har haft det jattekul! Vi bodde i en bungalow (bild3) myggnatet forvandlade vi till en himmelsang och vi kunde sova riktigt gott faktiskt, kanske berodde det pa cavan.

Cava ar deras nationaldryck som ser ut som smutsigt vatten och smakar ungefar likadant.

smakar exakt som der ser ut!  muddy water!

Pa Robinsson Crusoe Island fick vi smaka pa traditionell lokal mat, vilket t.ex. ar fisk och sotpotatis och kott tillagat pa lavastenar under palmblad i ca 10 timmar. Mycket gott :)!

Under tiden vi bodde pa on blev vi en av dom, sa kallade islanders. Vi fick bland annat folja med ut och fiska, aningen specielt. Vi akte ut pa revet, klev ur baten, fick varsin pinne ca 2 meter lang, sen var det bara att borja sla for att skramma in fiskarna i natet.
Det fungerade!

Israel, a.ka Cavaholic

Har nedan ar det en bild pa det underbara ganget som vi fick chansen att lara kanna! Vid sidan av var dusch som vi ocksa fick prova pa.

duschen, aningen primitiv. Hula Hula!

2 oktober 2009
Vid en solnedgang pa en vit sandstrand, kom fragan.
Vill du forlova dig med mig?
Ja, Ja, Ja.

jag ar verkligen lycklig! 2 oktober 2009

Just nu befinner vi oss pa Bounty Island en lite mindre o utanfor Nadi.
Har finns det inte sa mycket mer an sol och bad men vi klagar inte.
Vi bor 10 meter i fran havet sag precis en liten revhaj simma forbi, stor som en gadda men med mer attityd.
I morgon aker vi harifran igen in till fastlandet dar vi spenderar var sista kvall pa Fiji. Innan vi aker vidare till nagot svalare Nya Zeeland, men vi horda av mamma Anna-Lena att ni har 8 C hemma i Sverige :).

har har vi tillbringat dagen! Paradis?

Hoppas allt ar bra med er dar hemma. Vi lever i ett paradis har och langtar inte hem for 5 ore, aven om vi saknar er.

Var radda om er, for det ar vi!